tisdag 16 februari 2016

Underbara häst!

En liten uppdate om Thokkis :) 

Nu har det gått en tid sedan jag skrev sist, vad har hänt undrar ni säkert.
Ja, hon har utvecklats massor, även om det nu inte går lika fort framåt som tidigare. Vilket inte är så konstigt. Hon är en fantastisk fin häst med utvecklingspotential. Snäll & trevlig att ha att göra med:))

I våras och somras jobbade vi med traven, hon föll gärna i tölt så fort tygeltagen kom men efter att ha varit på några kurser för Nina Keskitalo så satt traven bra bara efter några veckor. Rätt verktyg gör underverk!


Jobbade vidare under sommaren och i början av september debuterade vi i vår första T8 på Romme Ovalbana i Odinns regi. Hade inga stora förväntningar, bara att ha en taktren tölt och att Thokkis skulle sköta sig. Men vi gick vidare till A final på med poängen 5.5, 4.8 tot 5.15 i uttagningen. I finalen blev vi 4 st som fick dela på en 4:e plats! Fick poängen 5.0. I T8:an var vi 24 deltagare. Behöver jag säga att jag var glad?? 


Under hösten hade jag också planer på att lämna henne på träning i september/oktober.
Tyvärr blev det inte så då Thokkis hovar blev förstörda av hovslagaren jag hade under sommaren. Tredje gången h*n skodde i slutet av september så verkades hoven ned tok för mycket samt blev hon sömtryckt på alla fyra. Resultatet blev medicin 7 dagar och vila i 6 veckor!! Besvikelsen var så stor och jag var fruktansvärt ledsen över min häst, stackars Thokkis..... 

Vilan gjorde henne gott och jag fick hjälp av en toppenhovslagare och hon kunde sättas igång igen. I december sen så lämnade jag henne på träning hos Eyvi på Bärby/Islandshästkonsult utanför uppsala. Hon var där i 4 veckor, tog hem henne till jul och red henne själv några veckor.

Vi hann med en Àramótakeppni mellan Uppsala & Sala den 27 december. Det gick bra fast jag hade en övertaggad häst som verkligen gillar att vara på banan. Vi slutade 5:a ;-) 



Och förra måndagen hämtade jag henne igen efter 4 veckor till hos Eyvi. Träningen har gått bra men som vi säger, "Rom byggdes inte på en dag". Fokus för Thokkis del är att hon skall bära sig rätt, att inte trilla på bogarna och att få med sig bakdelen. Att bli liksidig, vara fin mellan hand & skänkel. Hon har en taktfin tölt så den behöver vi inte fokusera så mycket på. Å jag är helt enig att grunden för unghästen är mycket viktig. Målet är en härligt fin ridbar häst :) Är mycket nöjd över valet att ta lite hjälp i hennes vidareutbildning! 



Träningen har då gett resultat och i söndags hade jag en tokfin ridtur med en häst som bara kändes så fin! Lyckorus!!! 

Planen nu är lite kurs för Nina i mars och maj. Kanske någon till tävling, vi får se hur allt ter sig.

Hade också funderingar på visning i höst men jag har bestämt mig att avstå ett tag. Det är inte prio ett för mig. Hon kan gott få utvecklas lite till. Men dörren är inte helt stängd ;-) 

Några bilder kommer här nedan :)








Inga kommentarer: